کیا سرویس

خدمات و قطعات کیا و هیوندای

کیا سرویس

خدمات و قطعات کیا و هیوندای

فنر ساعتی

شاید برای شما هم جای سوال باشد، در حالی که فرمان خودروی خود را چندین دور می چرخانید چگونه تمامی قطعات موجود در فرمان زمانی که فرمان می چرخد با خودرو ارتباط برقرار می کنند. منشا انجام چنین عملکردی از طریق فنر ساعتی است. این قطعه کاملا در فرمان مخفی است و بسیاری افراد آن را نمی شناسند.

فنر ساعتی یکی از مهمترین قطعات برای سهولت گردش فرمان است و نقش رابط را برعهده دارد. وظیفه اصلی آن برقراری ارتباط میان سیم های بوق و ایربگ قسمت زیرین غربیلک فرمان با قسمت فوقانی آن است.

محل نصب فنر ساعتی در انواع خودروها متفاوت است. در این مورد می توان به محل نصب فنر ساعتی کیا و فنر ساعتی هیوندای اشاره کرد که در قسمت زیرین غربیلک فرمان و در جلوی دسته راهنما و برف پاک کن نصب شده است.



فنر ساعتی چیست؟

فنر ساعتی معمولا از یک کابل مسطح چند هسته ای به شکل مارپیچی تشکیل یافته است. در سیستم فرمان خودرو، فنر ساعتی به عنوان یک اتصال دهنده الکتریکی دوار مارپیچی شکل است که به فرمان خودرو اجازه می دهد در حول یک محور چرخش کند. سیستم فنر ساعتی بین فرمان و ستون فرمان قرار دارد و یک اتصال الکتریکی بین کیسه هوا، بوق خودرو و سایر اجزا برقرار می کند.

علت خرابی فنر ساعتی چیست؟

 فنر ساعتی به دلیل اینکه به طور دائم در حال گردش است با گذشت زمان دچار فرسودگی و قطعی می شود. از نشانه های خرابی این قطعه، می‌توان به عدم کارکرد صحیح ریموت و بوق، روشن شدن چراغ ایربگ و فعال نشدن کروز کنترل اشاره کرد. همچنین ممکن است در صورت تنظیم نبودن فرمان بعد از تعمیرات غربیلک فرمان، امکان پارگی فنر ساعتی وجود دارد.




فنر ساعتی چه وظایفی بر عهده دارد؟

·        محاسبه زاویه چرخش فرمان

·        برقراری ارتباط بین دکمه های پخش صوت

·        برقراری ارتباط ماژول با کیسه هوای فرمان

·        برقراری ارتباط بین بوق و فرمان

·        باعث برقراری ارتباط بین کروز کنترل و فرمان می شود.

علایم خرابی فنر ساعتی چیست؟

·        دکمه های ضبط صوت تعبیه شده بر روی فرمان از کار می افتند.

·        کروز کنترل عمل نمی کند و یا اینکه در سرعت دلخواه تنظیم نمی شود. باید توجه داشته باشید که در چنین حالاتی با وجود اینکه دکمه کروز کنترل روشن می شود اما امکان ثابت نگه داشتن سرعت وجود ندارد.

·        چراغ ایربک روشن می شود که اغلب به دلیل پاره شدن فنر ساعتی است.

·        بوق از کار می افتد و در صورتی که فرمان چرخانده شود به صورت لحظه ای صدای بوق قطع و وصل می شود.

 

گروه کیاسرویس1 در ضمینه تامین قطعات و ارائه خدمات به خودرو های کیا و هیوندای در کنار شماست تا مشکلات شما را برطرف نماید. شما می توانید برای خرید فنر ساعتی اپتیما با ما در تماس باشید.

گاز کولر

 

کولر خودرو از امکانات پرطرفدار خودرو می باشد. زمانی که کولر خودرو را روشن می کنید، هوای خنکی در خودرو پخش می شود. کولر ماشین دارای قطعات زیادی می باشد، که از شناخته شده ترین آنها کمپرسور و کندانسور می باشد.

گاز کولر دارای مزایا و معایبی می باشد. همچنین گاز کولر دارای انواع گوناگونی است و افراد می توانند متناسب با خودروی خود کولر را خریداری کنند. از شناخته شده ترین نوع گاز برای شارژ گاز کولر ماشین می توان به R12 و R134a  اشاره کرد.

معمولا گاز های کولر خودرو ها را کشور های آمریکا و چین تولید می کنند. این گاز ها با یکدیگر تفاوتی ندارند و هر دو کشور از یک فرمول استفاده می کنند.

انواع گاز کولر خودرو

همانطور که در بالا متن هم گفته شد، گاز کولر خودرو دارای انواع مختلفی است. هر کدام از این کولر ها طرفداران خود را دارند. طبق تحقیقات به عمل آمده در این زمینه گاز کولر R134a را به عنوان بهترین گاز کولر خودرو شناسایی کرده اند.

این گاز یک گاز امن بوده و استاندارد های لازم را دارد. این گاز کولر ساخت کشور آمریکا است. افراد می توانند با استفاده از گاز کولر سیستم خنک کننده خودرو را شارژ کنند. شاید به نظر برسد که وجود همچین گازی برای خودرو خطرناک باشد، در صورتی که اینگونه نیست.

گاز گاز کولر

گاز کولر خودرو دارای قیمت های متفاوت است. افراد با خرید گاز های ارزان علاوه بر آسیب رساندن به خودروی خود به طبیعت و لایه ازون نیز آسیب می رسانند.

تفاوت گاز R134 و R1234

گاز R134 با گاز R1234 متفاوت است. طبق تحقیقات به عمل آمده در این خصوص گاز R134 کمترین آسیب را به لایه ازون وارد می کند. شرکت های تولید کنند این گاز ها سعی در کاهش خطرات این گاز دارند. اگر لایه ازون آسیب ببیند، سلامت انسان ها به خطر می افتد.

گاز R134

گاز R 134 از شناخته شده ترین گاز موجود است. این گاز در سیستم تهویه هوا، تجهیزات رطوبت گیر و غیره کاربرد دارد. این گاز بی رنگ می باشد و کمترین خطر را برای افراد دارد. روغن کمپرسور مناسب این گاز کولر می باشد.

گاز گاز کولر

گاز R1234

این گاز توسط دانشمندان کشور آمریکا تولید شده است. این گاز هم مانند دیگر گاز های شناخته شده، پرکاربرد می باشد. این گاز یک گاز هیدرو فلوئورو لفین است.

گاز کولر خودرو دارای گاز مخصوص خود می باشد و هر گاز کولر دارای سایز های مختلفی است. به طور کلی گاز کولر یکی از تجهیزات الزامی خودرو به ویژه در فصل گرم می باشد. تمام خودرو ها دارای گاز کولر هستند و بسیار پر کاربرد است.

با توجه به گرم شدن کره زمین و آسیب دیدن لایه ازون دانشمندان تلاش می کنند، که گازی  بی خطر تولید کنند. گاز های مختلفی برای گاز کولر خودرو تولید شده است اما دو نوع ذکر شده در بالا از بهترین این گاز ها هستند. این گاز ها قابلیت پر شدن را نیز دارد.


در خودرو ها معمولا با خنک نشد کولر اولین چیزی که به ذهن همه می رسد شارژ گاز آن است اما در برخی خودرو ها کیا و هیوندای باید مشکل را در جای دیگری یافت. کمپرسور کولر اپتیما و کمپرسور کولر سوناتا YF قطعه ایست که در تابستان خرابی زیادی دارد و یکی از مهمترین دلایل خنک نشدن خودرو خرابی  کمپرسور کولر اپتیما و خرابی کمپرسور کولر سوناتا YF می باشد