کیا سرویس

خدمات و قطعات کیا و هیوندای

کیا سرویس

خدمات و قطعات کیا و هیوندای

آشنایی با سپر خودرو

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که وظیفه و نقش سپر خودرو و قطعات بدنه خودرو چیست؟آیا فقط برای زیبایی خودرو به کار میرود یا وظایف دیگری هم دارند؟جنس سپر خودرو از چیست و بر چه اساسی ساخته شده است؟

 قطعات بدنه خودرو باید به گونه ای طراحی شود که که علاوه بر حفظ ظاهر و زیبایی از مقاومت و استحکام کافی در برابر تصادفات و حوادث نیز برخوردار باشد.به همین دلیل یکی از چالش ها و زمینه برای خودنمایی و نشان دادن خلاقیت طراحان این حوضه طراحی قطعات بدنه و ظاهر خودرو به شمار می رود.به گونه ای که باید علاوه بر زیبایی به استحکام آن نیز توجه ویژه ای داشته باشند.یکی از مهم ترین بخش های خودرو و بدنه ی آن سپر عقب و سپر جلوی خودرو به شمار می رود.زیرا این دو قطعه کاملا در معرض تصادفات و خسارات هستند و اولین قسمت از اتومبیل که در اکثر تصادفات به آن آسیب و خسارت وارد میشود سپر خودرو میباشد که در این مقاله می خواهیم با این قطعه از خودرو ها کمی بیشتر آشنا شویم پس با ما همراه باشید.

 

سپر خودرو و وظیفه ی آن:

قسمتی از بدنه ی خودرو که در جلو و پشت اتومبیل قرار می گیرد را سپر خودرو مینامند.که یکی از مهم ترین بخش ها و قطعات بدنه و ظاهری خودرو محسوب میشود.سپر عقب و جلوی خودرو باید به گونه ای طراحی شود که سبب افزایش زیبایی خودرو شود.و طراحان باید توجه ویژه ای به این قطعه داشته باشند.که در گذشته از آن بیشتر برای محافظت و ایمنی خودرو در برابر تصادفات و حوادث به کار گرفته میشد. اما امروزه علاوه بر ایمنی بخشی از زیبایی خودرو نیز محسوب میشود.البته در تصادف هایی با سرعت بالا این بخش توانایی مهار خسارت ها را ندارد و فقط بخشی از خسارت ها را کاهش میدهد.

بخش های مختلف سپر :

اکثر مردم بر این باورند که سپر جلو و عقب خودرو از یک بخش یک تکه تشکیل شده است.اما اینگونه نیست و از بخش های زیادی تشکیل شده است.علاوه بر بخش های جانبی سپر مانند:سنسور,مه شکن,گارد,میله بکسل و ... از سه بخش اصلی:

1.پیشانی:که بخش ظاهری و زیبایی سپر خودرو را تشکیل میدهد و توانایی تحمل ضربه های زیادی را ندارد.

2.جاذب:این بخش انرژی جنبشی و ضربه و فشار وارد شده به سپر خودرو  را تا حدودی از بین میبرد.

3.تیر عرضی:این بخش که بخش انتهایی و تقریبا اصلی سپر بشمار میرود به جذب فشار و انرژی جنبشی کمک میکند و در برابر ضربه ها مقاومت میکند.                                                                                     برخی از سازندگان قطعه ای به عنوان ضربه گیر بر روی سپر خودرو ها قرار میدهند. که به آن گل سپر می گویند که بصورت پلاستیکی یا فلزی ساخته میشود.

 

 

جنس سپر خودرو از چیست؟

سپر خودرو از ابتدا تا به امروز همانند کلیه قطعات خودرو دچار تغییرات زیادی شده است.در گذشته سپر هایی از جنس فلز برای خودرو ها می ساختند که تا حدودی مقاومت و استحکام بالایی داشتند.اما بعد تر متوجه شدند به دلیل وزن زیاد و نداشتن خاصیت ارتجاعی ضربه را به خوبی مهار نمی کند. و بیشتر فشار و ضربه وارد شده را به اتاق خودرو منتقل میکند و سبب آسیب های زیادی می شد .البته استفاده از سپر تمام پلاستیکی نیز در برابر تصادفات و ضربه های شدید به دلیل عدم مقاوم سبب آسیب های جدی میشد .اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم با ترکیب برخی از آلیاژ های فلز,پلاستیک و فیبر کربن قطعاتی به عنوان سپر جلو و سپر عقب خودرو می سازند که دارای مقاومت بالا و خاصیت ارتجاعی و آیرودینامیکی نیز می باشد.و تا حدود زیادی از خسارت های وارد شده جلوگیری می کند.

در خیلی از تصادفات به جز سپر قطعات دیگری نیز آسیب می بینند که باید تعویض شوند. مثلا اگر تصادف از جلو و گوشه سمت راست(شاگرد) باشد، در بسیاری از موارد مخزن شیشه شور سراتو نیز آسیب میبیند که نیاز به تعویض آن است.

 

کیا و هیوندای

سپر خودرو های کیا و هیوندای دارای مدل ها بسیار متنوع می باشد که هر کدام از جنس ها و کیفیت های مختلفی برخوردار هستند. سپر عقب سراتو و سپر جلو سراتو از جمله سپر هایی هستند که در بازار دارای تنوع مختلفی از لحاظ کیفیت هستند. مدل های مختلف چینی، تایوانی و اصلی. این سپر ها به صورت خام بوده و باید قبل از نصب رنگ شوند. اما برخی سپر ها، همانند سپر عقب اسپورتج نیازی به رنگ شدن ندارند و به صورت پلاستیک خام که ظاهر خاصی دارد بر روی خودرو بسته می شوند

 

 

قفل در خودرو

قفل درب کیا و قفل درب هیوندای در طول سال ها به شدت تکامل یافته است و با عرضه خودروهای جدیدتر به تکامل خود ادامه می دهد. گزینه های موجود همگی منحصر به فرد هستند و شما باید بتوانید گزینه ای را پیدا کنید که با نیازهای شخصی شما مطابقت داشته باشد. عواملی که باید در نظر گرفته شوند هزینه، قابلیت اطمینان و اولویت هستند. همچنین باید محل زندگی و نحوه نگهداری ماشین خود را در یک شب در نظر بگیرید. مهم نیست که کدام را انتخاب می کنید، یک قفل ساز می تواند در هر مشکلی که دارید کمک کند و قفل های شما را بار دیگر با حداکثر پتانسیل کار کند.

کاپوت تماماً در مورد محافظت از محفظه موتور شما در برابر عناصر و ایجاد دسترسی آسان در مواقع ضروری است. قفل‌های هود و چفت‌ها اجزای نهایی هستند که در پیت استاپ، پارکینگ و هر جایی بین آن‌ها آرامش خاطر را به ارمغان می‌آورند. آنها برای قفل کردن ایمن هود شما طراحی شده اند و تضمین می کنند که اجزای زیر کاپوت شما ایمن و ایمن می مانند. این قطعات امنیت را فراهم می‌کنند و از ورود سارقان احتمالی به زیر کاپوت شما و ربودن برخی از مهم‌ترین و گران‌ترین قطعاتی که در حین ارتقای آن‌ها زمان و هزینه زیادی صرف آن کرده‌اید، جلوگیری می‌کنند.

قفل صندوق سراتو، صندوق عقب یا درب عقب خودرو را برای محافظت قفل نگه می دارند. نحوه عملکرد قفل صندوق عقب تفاوت بسیار کمی با قفل درهای اتومبیل و سایر قفل های رایج در وسایل نقلیه دارند. نوع رایج آن بین قفل خودرو ها همان حالت سنتی آن است که از کلید برای باز کردن آن استفاده می شد و نوع دوم آن هم مدل برقی آن است که بین قفل خودرو ها که در بازار است نوع پیشرفته به حساب می آید چون می توان از راه دور قفل صندوق عقب را باز کرد.

کاربرد فیلتر صافی بنزین

از قطعات مهم در هر خودرویی که در طول عمر خودرو تاثیر مستقیمی خواهد داشت، صافی بنزین است. صافی بنزین وظیفه تمیز کردن بنزین را بر عهده دارد و در حقیقت بنزین را به صورت تمیز و خالص وارد موتور خواهد کرد.

یکی از موارد مهمی که در سرویس های دوره ای خودرو باید چک شوت، تعویض به موقع فیلتر بنزین برای افزایش طول عمر موتور خودرو است.

 

 

 

فیلتر سوخت

فیلترسوخت یا فیلتر بنزین چیست؟

معمولا باک خودرو از آلیاژ فلز تشکیل شده است که این فضا محلی برای نگهداری رسوب ذرات معلق در بنزین می باشد . ذرات رسوبی تشکیل شده در باک بنرین با تکان های خودرو در بنزین شناور می شود و در مسیر ورود به پیشرانه موتور خودرو حرکت می کند .

در اینجاست که وجود صافی بنزین اهمیت پیدا می کند. صافی بنزین در سر راه مسیر ورودی بنزین به موتور قرار می گیرد و باعث پاکسازی بنزین از وجود رسوبات و آلاینده ها می شود.

عمل فیلتر کردن بنزین توسط کاغذ های مقاوم در برابر بنزین انجام می شود. به صورتی که آلودگی های درون بنزین در این کاغذ گیر افتاده و به داخل موتور خودرو نفوذ نخواهند کرد.

 

نشانه های کثیف شدن فیلتر بنزین چیست؟

 در صورتی که خودروی شما در حالت نرمال دارای لرزش شدید بود و به صورت نرمال کار نکرد، این موضوع می تواند نشانه ی کثیفی فیلتر بنزین خودروی شما باشد.

یکی دیگر از نشانه های کثیف شدن فیلتر بنزین خودرو، کاهش کشش موتور در سربالایی ها و یا در هنگام گرفتن کولر خودرو می باشد.

در صورتی که صبح ها خودروی شما با تک استارت روشن نشد این موضوع می تواند به دلیل کثیفی فیلتر بنزین خودروی شما باشد. در صورت بروز این اتفاق باید سوییچ خودروی خودر را به مدت چند ثانیه باز گذاشته تا بنزین کافی به موتور خودروی شما برسد.

 تغییر صدای پمپ بنزین خودرو یکی دیگر از نشانه های کثیف شدن فیلتر بنرین خودرو است. هنگامی که سویچ خودرو را باز می کنید پمپ بنزین با صدای خاصی شروع به کار می کند که رانندگان معمولا به این صدا عادت می کنند .اگر تغییر در این صدا بوجود آمد نشانه این است که پمپ بنزین بدلیل کثیفی فیلتر بنزین زیر فشار بیش از حد است.

افزایش مصرف خودرو و کاهش راندمان خودرو یکی دیگر از نشانه های کثیف شدن صافی بنزین خودرو می باشد. زیرا عبور جرم و ذرات ریز از صافی بنزین و ورود آن به انژکتور خودرو موجب مسدود شدن مسیر پاشش سوخت و در آخر از کار افتادن یکی از انژکتورهای خودرو می گردد ، البته ممکن است نیمی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها مسدود شود که این مورد موجب بد کار کردن و لرزش موتور در دور آرام و حالت درجای ماشین می شود. در واقع علت اصلی کثیف شدن و مسدود شدن انژکتورها خرابی یا غیر استاندارد بودن فیلتر بنزین می باشد. پس بر این موضوع باید تاکید کرد که همیشه از فیلتر بنزین اورجینال در خودروی خود استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از فیلتر بنزین کارکرده روی اتومبیل به مراتب بهتر از تعویض آن با صافی نو غیر اصلی است.

زمان تعویض فیلتر بنزین

چه زمانی نوبت تعویض فیلتر بنزین می شود؟

زمان تعویض فیلتر بنزین بستگی به محل زندگی شما دارد.زیرا در کلان شهرهایی مانند تهران که آلودگی هوا در طول سال بسیار زیاد تر از شهرهای کوچک است، عمر فیلتر بنزین بسیار کمتر می باشد.

معمولا کارخانه ساخت خودرو در دفترچه های راهنمای خودرو زمان دقیق تعویض فیلتر بنزین را بیان می کند. اما بطور کلی می توان گفت فیلتر بنزین خودرو را باید پس از طی نمودن هر 20 الی 25 هزار کلیومتر تعویض کرد. اما این را باید گفت زمان تعویض فیلتر بنزین برای خودرو های ام جی هر 10000 کارکرد می باشد.

 

در صورت تعویض به موقع فیلتر بنزین برای خودرو چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که گفتیم هنگامی که فیلتر بنزین خودروی شما کثیف شده باشد، مسیر بنزین به پیشرانه خودرو مسدود خواهد شد و همین موضوع موجب ایجاد فشار بر روی پمپ بنزین خودرو و سوختن آن در دراز مدت و فشار بر روی موتور خودرو خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که بر اثر عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین ایجاد می شود، عدم پاکسازی کامل بنزین هدایت شده به موتور خودرو می باشد . در این صورت بنزین به همراه ذرات آلودگی به انژکتور خودرو می رسد و باعث مسدود و یا نیمه مسدود شدن دهانه سوزن های انژکتور خودرو می شود که در صورت تداوم این موضوع، آسیب جدی به موتور اتومبیل شما وارد خواهد کرد. به یاد داشته باشید سیستم انزکتور خودرو بسیار گران قیمت است و خرابی آن می تواند خرج زیاد روی دست شما بگذارد این در حالی است که تعویض فیلتر بنزین هزینه چندانی ندارد و شما می توانید با پرداخت هزینه ی اندکی اتومبیل خودرا بیمه کنید.

 

برای خرید فیلتر بنزین کیا و خرید فیلتر بنزین هیوندای  تنها کافیست با فروشگاه کیا سرویس 1 مراجعه نموده و فیلتر انواع خودرو های کیا و هیوندای, همانند فیلتر بنزین اپتیما، فیلتر بنزین کادنزا، فیلتر ینزین سوناتا YF و مدل های دیگر را سفارش دهید تا درب منزل تحویل بگیرید.